Jazzhoppan

Välkommen till min värld

Kunden har alltid rätt, eller?

Publicerad 2008-05-13 13:01:39 i Å så lite jobb

För alla oss som har jobbat eller jobbar inom serviceyrken vet att detta inte är helt sant. Vett och etikett mot kunder, fick jag lära mig redan som barnsben på min mammas hårssalong.

Jag gillar att jobba inom service och handel och sätter stor stolthet i mitt yrke, vilket det än är för tillfället.
I mitt nuvarande arbete får jag ibland ta en hel del mindre trevliga samtal.

Om man som kund vill ha hjälp och sedan får ett svar som man inte är nöjd med brukar de flesta ta till olika knep:

• Att få tala med chefen hjälper oftast inte- han vet ibland mindre än vad den första personen. Försök specificera ditt ärende, utan att dra hela din historia. Tack.

•Att be om att få tala med VD- funkar inte heller. I mitt fall är det så att vår VD inte tar några kundsamtal. Vilket jag kan förstå...

•Att bli högljudd och skrika- funkar inte heller.

•Att bli oerhört otrevlig och gå till personangrepp och kalla mig för inkompetent- funkar inte heller. Undrar varför. Idioter.

•Att säga " det här är ju inte ditt fel men jag tycker...." och sedan häva ur en massa otrevligheter och skit för att sedan slänga luren i örat på mig- vad tror ni? Funkar detta?

NEJ!


Så snälla, alla ni som är missnöjda eller på något annat sätt vill framföra era åsikter, tänk vad ni säger och till vem ni säger det.


Tack.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Postat av: DeadSpirit

Publicerad 2008-05-13 14:09:23

Kunden har inte alltid rätt:) Idioter finns det gott om, både i butik och på allmän plats runt om i landet. Jag håller helt med dig!

Själv råkade jag ut för en totalidiot igår, kolla in min blogg o läs om idiotiska människor:)

Postat av: rosenblom

Publicerad 2008-05-14 19:21:18

Det här har jag god erfarenhet av. På båda sidor av nätet.



Det är klart att kunden inte alltid har rätt. Men det finns en del puckon, speciellt per telefon, i vissa serviceyrken och kundtjänster som förtjänar en rejäl utskällning.



Det är inte konstigt att man ibland frågar efter chefen när några svar inte kan ges. Om man inte får svar och ingen tänker bry sig om att ta reda på hur det ligger till. Skall man lägga på och vara nöjd då?



Dessutom måste jag påstå att om man tar något som personangrepp så kanske man ska jobba med något annat...

Postat av: Jazzhoppan

Publicerad 2008-05-14 21:46:12

DeadSpirit: Idioter finns det gott om. Jag blir bara så trött...

Rosenblom: Som kund ska man alltid kräva ett svar men det kan göras på olika sätt. Jag vet att sådant här är en del av arbetet och det är ok men jag kommer ALDRIG att godta ett obefogat personangrepp men jag är bra på att låta det rinna av, måste ibland bara kräkas ut lite här på bloggen :-)

Postat av: rosenblom

Publicerad 2008-05-15 08:11:04

Jo, men för att utsättas för personangrepp måste ju kunden känna till något konkret om dig personligen...

Postat av: Jazzhoppan

Publicerad 2008-05-15 11:59:46

Rosen: Det är klart att det är så. Jag får bli bättre på att det är min roll de skäller på och inte på mig som privat person. Men oavsett kan man alltid välja sina ord...

Postat av: liv

Publicerad 2008-05-16 14:53:00

min man har ett liknande yrke och råkar ut titt som tätt för idioter..så tråkigt att det finns sådana människor vars enda ventil är att ringa och skälla i telefonen. var är vett och sans?

enda gångerna jag blivit milt irriterad (men inte skrikit eller skällt, kan ju uppföra mig som folk ;)) är då jag haft och göra med FK som aldrig ville ge besked om min Föräldrapenning inom rimlig tid. Men även då går det så mycket lättare att få sin vilja igenom om man som kund tar ett DJUPT andetag, ler och förklarar sitt ärende i lugn och ro. Att de inte förstår det..

Postat av: rosenblom

Publicerad 2008-05-16 23:30:53

liv:



Svensken är förbannat dålig på att ta för sig och lägger sig förmodligen onödigt ofta platt och låter isg köras över av företag. Dessvärre har de få som tar för sig lite för lite finess.



Men som sagt. Vissa kundtjänstarbetare förtjänar ett finger mindre. Det är svårt att ta det med ro om någon lägger på luren när en fråga blir obekväm.



Kunden måste bevaka sin rätt. Jag tycker kanske inte att de ska få skit för att deras enda vapen är ilska.

Postat av: liv

Publicerad 2008-05-17 10:44:58

rosen: jaomenvisst är det så, det håller jag helt med om! men någonstans måste det ju finnas befogad och obefogad ilska...men vem som ska bedöma det lämnar jag öppet ;)

Postat av: ullrika

Publicerad 2008-05-20 21:15:12

Kunden har inte alltid rätt. Den har faktiskt väldigt sällan rätt! Men det får får du som säljare/kunktjänst aldrig låta honom förstå. Och om du gör det, gör det med sådan finess att den

1) indirekt förstår att den är korkad

2) efter att den gått från butiken/lagt på luren förstår att den är korkad

3) alla andra runt omkring också förstår, utan att för den skull vara otrevlig

4) alla andra runt omkring förstår, men inte kunden



Det många kunder inte tänker på är att deras möjligheter att få mer hjälp än de har "rätt till" sjunker i takt med varje höjt ögonbryn, röstläge och personangrepp. Jag håller inte heller med rosenblom om att den som använder sig av det sistnämnda måste känna till nåt "personligt". Att säga "Du är inkompetent/är en idiot/har ingen kunskap att komma med" är i mina ögon och öron angrepp på mig som person.



Det bästa i kråksången är ändå att veta att man själv gjort sitt bästa. Det goda samvetet är den bästa sovkudden!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jazzhoppan

Ovanlig fast ändå väldigt vanlig. Skriver om det mesta och bästa i livet. Välkommen till min värld.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela