Kunden har alltid rätt, eller?
För alla oss som har jobbat eller jobbar inom serviceyrken vet att detta inte är helt sant. Vett och etikett mot kunder, fick jag lära mig redan som barnsben på min mammas hårssalong.
Jag gillar att jobba inom service och handel och sätter stor stolthet i mitt yrke, vilket det än är för tillfället.
I mitt nuvarande arbete får jag ibland ta en hel del mindre trevliga samtal.
Om man som kund vill ha hjälp och sedan får ett svar som man inte är nöjd med brukar de flesta ta till olika knep:
• Att få tala med chefen hjälper oftast inte- han vet ibland mindre än vad den första personen. Försök specificera ditt ärende, utan att dra hela din historia. Tack.
•Att be om att få tala med VD- funkar inte heller. I mitt fall är det så att vår VD inte tar några kundsamtal. Vilket jag kan förstå...
•Att bli högljudd och skrika- funkar inte heller.
•Att bli oerhört otrevlig och gå till personangrepp och kalla mig för inkompetent- funkar inte heller. Undrar varför. Idioter.
•Att säga " det här är ju inte ditt fel men jag tycker...." och sedan häva ur en massa otrevligheter och skit för att sedan slänga luren i örat på mig- vad tror ni? Funkar detta?
NEJ!
Så snälla, alla ni som är missnöjda eller på något annat sätt vill framföra era åsikter, tänk vad ni säger och till vem ni säger det.
Tack.
Läs även andra bloggares åsikter om telefonvett, otrevliga människor, idioter