Jazzhoppan

Välkommen till min värld

Vassego!

Publicerad 2007-12-20 10:08:21 i Sagt och gjort

Eftersom det har bakats en hel del de senaste dagarna i mitt hem, tänkte jag tänkte bjuda på recepten till mina mästerverk. Om jag får säga det själv.
Receptet till brödet är inget gammalt hemligt familjerecept utan jag tror att jag hittade det på nätet för många år sedan och jag tycker att det blir jättegott och saftigt.
Chokladkolan däremot, det receptet har funnits i min familj i åratal.
Håll til godo!

Vörtbröd
2 limpor

50 g jäst
50 g smör
2 dl julmust
1 flaska porter, 33 cl ( det går lika bra att använda sig av julmust, totalt 5 dl degvätska)
250 g Kesella lätt
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk mald ingefära
2 msk malda pomeransskal
1 krm malda kryddnejlikor
russin efter behag
ca 19 dl rågsikt

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt julmust och porter och värm till fingervarmt 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills den har löst sig. Tillsätt Kesella, sirap, salt, kryddor och russin och blanda. Tillsätt större delen av mjölet och arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Tillsätt resten av mjölet om degen klibbar alltför mycket och inte släpper från bunkens kanter. Degen ska vara lite klibbig annars riskerar brödet att bli för torrt och hårt. Jäs degen under bakduk i ca 45 min.
När degen jäst klart vänd ut degen och dela den i 2 delar. Forma delarna till två ovala bröd och lägg dem på bakplåtspapper elle på en smord plåt. Täck över bröden och låt jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Låt svalna på galler under en bakduk.


Chokladkola

100 gram smör
3 dl socker
1 ½ dl ljus sirap
6 msk kakao

Blanda alltsammans i en tjockbottnad kastrull. Rör om under uppvärmningen, koka upp, sänk värmen och koka i 7 min. Rör ej i kolan under tiden.
Häll upp smeten i en liten smörad långpanna (går bra att ha bakplåtspapper i pannan) och låt stelna. Skär den i bitar med en vass kniv. Detta är en process som man får göra ca 2-3 ggr under tiden den stelnar.




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jazzhoppan

Ovanlig fast ändå väldigt vanlig. Skriver om det mesta och bästa i livet. Välkommen till min värld.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela