Jazzhoppan

Välkommen till min värld

På riktigt

Publicerad 2008-03-06 22:36:39 i Betraktelser

I nöjesbranschen är ytfinishen viktigt. Ibland livsviktig. Utan yta, ingen uppmärksamhet. Ingen uppmärksamhet, inget jobb. En ständig hets efter nästa jobb och nästa och nästa och....

Mycket av just denna hets och ytlighet gjorde att jag tröttnade på att springa runt i nöjeshjulet. Jag hade ingen drivkraft eller motivation att ta upp kampen bland skönhetsmissarna. (Självklart har talang ett stor betydelse också).
Motsägefullt kan man tycka eftersom jag fortfarande är kvar i branschen fast idag har jag en annan roll.

Jag brukar inte bli arg eller irriterad över saker men en sak förbryllar mig. Hur kommer det sig att en smart, begåvad, rolig, social tjej använder sig av sitt yttre för att komma någonstans här i världen? Dessutom tycker hon själv att det är lite kul att spela "dum blondin" och samtidigt uttrycker sig gång på gång om att hon tycker det är så tråkigt och tröttsamt när tjejer gör sig själva till offer.

Men hallå...

Är hon dum eller bara korkad?
Eller är hon smart?

I detta fall tror jag att ytan hänger ihop med att den är bra att ha för då kommer ingen nära. På riktigt. Hon slipper att släppa in någon i sitt liv. Ytfasden har varit uppe så länge att hon inte vet hur hon ser ut under.

Men som mina tonåringar säger; det är fett tröttsamt för omgivningen (alltså jag...)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Postat av: liv

Publicerad 2008-03-07 09:51:21

jag känner igen beteendet från min egen tonårstid. och jag kan fortfarande trilla dit, i "tyckommigförattjagsersötut-träsket", däremot händer det mer sällan och jag vet nu varför jag har det bekräftelsebehovet. jag är glad för att jag blivit mer ärligt mot mig själv, för fasaden är ju bara, en fasad, utan riktig substans och hållbarhet. tänk att få helt och uppriktigt var sig själv, den man innerst inne är, och lita på att man blir omtyckt och älskad ändå. det är modiga människor som lever så. jag ska också dit..en dag i taget *L* Nu blev det här ganska långt, men intressant ämne som jag skulle kunna skriva flera sidor om.

Postat av: liv

Publicerad 2008-03-07 09:53:34

måste bara lägga till, det är så _enkelt_ att spela på sin yta om man har ett fördelaktigt yttre, inte så stor effort och utdelningen blir garanterad och snabb i form av uppskattning. (dock, vilken sorts uppskattning är det man eftersträvar?) it´s a mad world. ibland känner jag mig som ett ufo.

Postat av: rosenblom

Publicerad 2008-03-07 13:56:12

Smarta människor är inte lika lätt att jobba med och därför ofördelaktiga. De går inte att köra över på samma sätt.

Postat av: a

Publicerad 2008-03-07 23:09:20

I det här fallet tror jag inte att det beror på att hon inte har koll och kontakt med det som är under ytan, utan att det är skönt att använda det som sköld. Som sagt, hon är smart, social och begåvad och jag håller med om att det är synd att hon inte lever som hon lär, men det är väl hennes enda minus, och vem är ofelbar?

Postat av: Jazzhoppan

Publicerad 2008-03-08 15:09:54

Liv: Japp det är modigt att vara ärlig mot sig själv och andra. Jag kan också skriva väldigt mycket om detta ämne...
Rosen: Jag uppfattas hellre som smart än snygg...
A: Det är ju just det som är störande, att vara medvetet inkompentent mot sina värderingar och känslor... Men ingen är ju ofelbar som sagt.

Postat av: Hanna

Publicerad 2008-03-08 18:55:10

Det är riktigt irriterande med människor som slösar bort sin talang på att få äkta kred för vem de faktist är. Men allt för vanligt idag - och framför allt ofta en snabbväg till 15 minuter i rampljuset.

Postat av: rosenblom

Publicerad 2008-03-09 08:03:02

Min kommentar var svaret på frågan "Hur kommer det sig att en smart, begåvad, rolig, social tjej använder sig av sitt yttre för att komma någonstans här i världen?"

Postat av: rosenblom

Publicerad 2008-03-09 08:04:00

Och jag uppfattas hellre som snygg OCH smart...

Postat av: Beyonce

Publicerad 2008-03-10 08:48:27

Har oxå funderat över det där att spela dum blondin, varför? En smart blondin är ju så mycket coolare.

Postat av: Jazzhoppan

Publicerad 2008-03-10 09:12:39

Rosen: Såklart, alla har det ju inte så bra som vi ;-)
Beyonce: Såååååå mycket coolare!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jazzhoppan

Ovanlig fast ändå väldigt vanlig. Skriver om det mesta och bästa i livet. Välkommen till min värld.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela