Jazzhoppan

Välkommen till min värld

Personligt

Publicerad 2010-05-29 19:31:21 i Återvinning

Ett telefonsamtal gjorde att jag blev skör och ledsen. Det var egentligen inga dåliga nyheter jag fick men jag blir alltid orolig när min mamma säger att "de ska göra lite prover och sen får vi se..." Nu var allt bra och jag kunde andas ut men jag blev påminnd återigen om hur liten och fragil min mamma är. Även om mamma och jag i vissa stunder inte ens har pratat med varandra så är hon fortfarande min mamma, min lilla mamma.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Första gången publicerat 11 mars 2008.


När jag var 4 år blev min mamma allvarligt sjuk, hon fick hudcancer och hon hade enligt läkarna bara 50% chans att överleva om hon avstod från cellgifterna och strålbehandlingen som erbjöds. Då för snart 30 år sedan var chanserna att överleva hudcancer väldigt små.
Mamma chansade och avstod från alla behandlingar utom några enstaka tabletter som skulle hjälpa till att stärka hennes redan nedsatta immunförsvar. Alla strål- och cellgiftsbehandlingar är ju som bekant oerhört påfrestande för kroppen och hon ville leva livet utan påverkan av starka mediciner. Nu klarade min mamma sig alldeles utmärkt och är idag frisk sedan 15 år tillbaka. Jag har frågat mamma vad var det som gjorde att hon avstod. Hon svarade mig; "Du, det var pga av dig som jag avstod. Jag ville finnas här för dig. På riktigt."


Så här långt efteråt har jag funderat lite grann och har ibland gripits en smula av panik när jag har insett hur nära det egentligen var att jag idag skulle varit utan mamma. Jag var ju så liten då hon blev sjuk och jag fattade nog aldrig riktigt hur sjuk hon var. Jag kommer ihåg att jag var mycket hos min mormor och vi hälsade på mamma på sjukhuset. Min mamma har i efterhand berättat att efter hennes sjukhusvistelse var jag ganska ängslig och gick upp på nätterna och kollade om mamma fanns kvar.

Man kan ju tycka vad man vill om min mammas beslut. Fattade hon ett bra beslut eller ett dåligt? Skulle du gjort samma sak?
Så här i efterhand går det ju säga att det var ett bra beslut.

Jag vet inte om jag själv skulle gjort det valet att avstå från en del hjälp, jag skulle förmodligen gripa tag i vart enda litet strå som fanns. Mamma sa att hon ville leva livet just här och nu och det är väl så när man hamnar ofrivilligt i en situation och tvingas fatta livsviktiga beslut att man ser livet på ett annorlunda sätt.

Allt detta har fått mig att fundera på vad som egentligen är viktigt i livet.

Jag tillhör en grupp av människor som aldrig varit allvarligt sjuk, men jag har tyvärr fått upplevt svåra sjukdomar på nära håll. Min kropp har alltid varit mitt främsta verktyg genom mitt arbete och det är oerhört viktigt att detta verktyget har funkat. Jag har varit fysiskt aktiv hela mitt liv och att vara aktiv är en del av mitt liv, en livsstil.
Jag tänker också långsiktigt på min framtid, jag ska förhoppningsvis leva ett långt liv.

Till mamma, jag är glad över att du finns, även om jag inte säger det så ofta som jag borde.

Jag älskar dig!

Kommentarer

Postat av: Annapanna

Publicerad 2010-06-02 11:54:32

Va fint skrivet Maria!! Nu fick du mig att börja grina..



Hon gjorde ett klokt beslut. Det sorgligaste av allt är ju att man säger allt för sällan hur mycket man faktiskt älskar och bryr sig om varandra!!



Att det ska behöva ske saker innan är ju egentligen inte klokt men 98% av jordens befolkning fungerar så känns det som...så även jag!! PUSS & KRAM vännen



Postat av: Hanna

Publicerad 2010-06-05 21:46:05

Så skönt att det gick bra. Fint skrivet.

Postat av: Comsic Moose

Publicerad 2010-07-02 17:44:05

Jag håller med de andra. Detta är väldigt bra skirvet. Det är alltid svårt att samla tankarna och få ner något som är så stort till ett enda vettigt inlägg. Men det gjorde du bra. Skönt att din mamma mår bra nu. Kanske är hon starkare än du tror.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jazzhoppan

Ovanlig fast ändå väldigt vanlig. Skriver om det mesta och bästa i livet. Välkommen till min värld.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela