Jazzhoppan

Välkommen till min värld

The Soundtrack of my life...

Publicerad 2008-03-23 11:20:46 i Musik

Utmaningen består av att lista fem låtar som har haft betydelse för mig under åren och som jag kan förknippa med några känslor.

Gimmie, gimmie, gimmie- Narada Michael Walden 1985 Min första vinylsingel. Det var stor lycka när min pappa kom hem med den här

Papa don't preach-Madonna 1986 Från albumet True Blue, som jag hade hela- på kassettband. Genom texterna i konvulutet lärde jag mig engelska, på riktigt.

Would I lie to you- Charles and Eddie 1992 Gymnasiet med många sköna, knasiga fester i en väldigt sunkig lägenhet i Halmstad tillsammas med min vän L ... och jag var väldigt förälskad i en kille som hette Kalle... Å så var det ju Stefan oxå...

Do you really want me- Robyn
. 1995 Jag hade bott i Stockholm i ett år och när första gången hörde denna låt
tänkte jag; denna tjej kommer att bli stor. Första gången som r' n' b på "svensk" som svängde.

Nobody's wife- Anouk 1998 En otroligt bra låt med en tjej som har en fantaskisk röst. Spelades ofta i min lilla, lilla lägenhet i Hägersten. En låt som gjorde att jag kände mig oerhört stark.

Sexual- Amber 1999 Los Angeles, sommaren och hösten. Denna låt spelades ständigt på radion. Och den spelades högt ur min bilstereo. Så här i efterhand, inte världens bästa titel (till mitt försvar hörde jag Sensual...) och inte heller världens bästa låt men när jag hör den, är jag tillbaka i Hollywood... aahh.

Så klart- Petter December-99 I bilen på väg mellan LA och Las Vegas. MIn allra käraste syster plockade upp ett kassetband; "jag spelade in från Tracks förra lördagen, tänkte att du ville höra vad som spelas hemma nu förtiden" Och där var han, Petter, med en låt som jag fortfarande förknippar med en dammig, sandig väg någonstans i Nevadaöknen...

Långsamt farväl- Lisa Nilsson 2003 Världens sorgligaste text som till viss del beskriver en separation väldigt bra. Min separation -03 var inte ens i närheten av innehållet i denna text men det var en bra låt att gråta till...

In the shadows- The Rasmus också 2003, spelades heeela den sommaren. Påminner mig om tiden då jag dejtade världens finaste kille (numera min man). Denna låt fick jag också spela in i skivstudio på min möhippa... Tack för den!


Jag skulle kunna lista flera låtar, det finns så många. Den skulle bli jättelång.
Genom de första takterna på en låt kan jag uppleva svunna tider eller situationer.

Hur skulle ditt soundtrack se ut?


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2008-03-23 11:25:32

Här har du min, om än något daterad:

http://hannasplats.blogg.se/090207132319_im_a_star.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jazzhoppan

Ovanlig fast ändå väldigt vanlig. Skriver om det mesta och bästa i livet. Välkommen till min värld.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela