Jazzhoppan

Välkommen till min värld

Jobb sökes

Publicerad 2008-02-12 18:09:05 i Å så lite jobb

En av anledningarna av att jag inte har varit med i någon a-kassa förut är att jag har inte tyckt mig behöva någon eftersom jag alltid ha jobbat, läs; klarat mig själv. Men för ett och ett halvt år sedan, i ett svagt ögonblick, gick jag med i a-kassan. Jag skulle börja plugga och tänkte att jag kanske någon i framtiden skulle behöva använda mig av pengar från staten. Nu började jag aldrig plugga utan hoppade på ett jobb med projektanställning, desto större anledning att fortsätta vara med. När min projektanställning avslutades delvis i december (jobbade efter det bara halvtid, nu är jag heltidsarbetsökande) var jag glad att jag hade gått med. Jag stämplade under fem veckor i somras men nu denna gång såg framtiden mer oviss ut. Nu skulle jag äntligen få användning av min medlemsavgift. På riktigt.

Men lika fort blev jag påminnd om den andra anledningen varför jag inte hade gått med i a-kassan tidigare.
Det är ju så förbannat krångligt!!!
Det är arbetsgivarintyg, kassakort och fan och hans moster som ska skickas iväg. Dessutom ska dessa skickas till två olika adresser och jag undrar om dessa två blanketter någonsin mötas igen. Så nu har jag fixat att kassankorten sköts på elektronisk väg.
Dessutom har jag lyckats bli avskriven från arbetsförmedlingen och därmed a-kassan, allt pga en jätteflummig handledare som jag träffade på innan nyår, hon visste nog inte riktigt vad hon gjorde. Hon var så flummig att jag missade att visa min uppenbarelse på arbetsförmedlingen igen inom en viss utsatt tid. Då mina vänner, blir man avskriven!
JA, jag veeeeeeeet att det ligger på mitt ansvar. Men ändå.
Så nu måste jag börja om. Mera pappersjobb. Jippi! Precis vad jag behöver...

Dessutom är a-kassans papper fortfarande i fel namn. De brydde sig tydligen inte om att ändra i samband med att jag ansökte om nytt arbetslöshetsunderstöd (jo det heter så) i december. På väldigt många ställen går namnbyte väldigt smidigt eftersom det sköts av Skatteverket men detta gäller tydligen inte a-kassan. Det hade jag räknat ut men jag hade ju hoppats att det skulle i allafall läsa min ansökan lite mera noga. Big mistake! Jag har precis skickat iväg ett vänligt men bestämt mail till dem och bad de ändra och påpekade att det skulle läsa ansökningarna lite bättre tills nästa gång.


Jag har kommit fram till en del slutsatser:
  1. Det är ett heltidsjobb att söka jobb.
  2. Det finns inga jobb som jag vill ha. Jag som hade världens bästa jobb, fa-an!
  3. Helst ska man ha ett jobb under tiden man söker jobb eftersom a-kassans pengar kommer först efter tre månader pga av all pappershantering.
  4. Eftersom det inte är troligt med ovanbstående punkt, gäller det att ha en ekonomisk buffert. Tack mamma och pappa för att ni har lärde mig att hushålla med min veckopeng för 20 år sedan...
  5. A-kassan suger för oss som är korttidsarbetslösa (det finns ett jobb för mig någonstans därute), det är verkligen inte värt besväret.


Sa jag att jag fortfarande inte har fått några pengar för december?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Postat av: AnnaPanna

Publicerad 2008-02-12 19:03:41

JA men HERREGGUUUD!! Jag vet hur du har det och jag håller med att det är som en heltidstjänst att söka jobb om inte mer ändå!!

Jag hatar allt som har med A-kassa och arbetsförmedling att göra. Var själv arbetslös efter att jag fått barn... Im telling... Dom utgår från början att man inte vill ha ett jobb o är så där misstänksamma.. Va fan tror dom egentligen??, jag går ju inte dit för skojs skull!!, för det ska gudarna veta, kul är det inte,
bara ångestframkallande och man går därifrån och känner sig mer värdelös än innan.

Mer oflexibla och okunniga, oserviceminded och dammiga människor får man leta efter!! När jag tänker efter så är det där man ska söka jobb så det blir lite ordning på torpet.. som det känns nu är det gamla kärringar från 1900-frusit fast och en och en annan prao!!

Lycka till tjejen... Du hittar säkert något snart med eller utan deras "hjälp"!!

Postat av: as

Publicerad 2008-02-12 19:51:10

I know!!!! Jag är ju med i a-kassan (varför?) men har faktiskt flera somrar i rad struntat i att jag har rätt till ersättning och skitit pengarna eftersom jag inte orkat med krånglet... Du, det löser sig, måste finnas MASSOR med företag som behöver just dig, frågan är vad du behöver... kraaam

Postat av: Jazzhoppan

Publicerad 2008-02-12 20:00:13

Anna: Tack! Jag är för bra för att jobba på AF ;-)
AS: Klart att det finns! Tack för stödet!

Postat av: Hanna

Publicerad 2008-02-12 21:31:02

Amen to that. Jag minns det som igår när jag besökte arbetsförmedligen senast. De vet inget och kan inget, men gör gärna fel. A-kassan betalar, men inte så snabbt.

Du får snart jobb. Jag vet det. Alla bra människor får jobb!

Postat av: Jazzhoppan

Publicerad 2008-02-12 22:11:06

Hanna: Jag hoppas det, tack!

Postat av: liv

Publicerad 2008-02-13 16:26:47

uj, man blir helt matt av a-kassor, stämplingsperioder etcetc. Man borde kunna hyra en assistent till att ordna med allt sånt..
jag tror som övriga att du får jobb snart. du verkar vara en skärpt och vettig tjej! (med risk för att låta gammeldags)

Postat av: Jazzhoppan

Publicerad 2008-02-13 19:54:34

Liv: Tack gulliga du! Det är jag!

Postat av: Tommy

Publicerad 2008-02-22 14:12:54

Hej,
Jag undrar om någon vet vad som händer om man inte kommer på ett avtalet af-möte? Om man antingen skriver ut sig själv som arbetssökande på Arbetsförmedlingen eller blir utskriven från Jobb-och utvecklingsgaratin som jag är med i för närvarande. Kan AF neka till att man blir insatt i Jobb- och utvecklingsgarantin igen om man går och anmäler sig som arbetssökande på nytt efter en dag?

Maila gärna på [email protected], tacksam för svar :)

Hälsningar Tommy

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jazzhoppan

Ovanlig fast ändå väldigt vanlig. Skriver om det mesta och bästa i livet. Välkommen till min värld.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela