Jazzhoppan

Välkommen till min värld

Natten går tunga...

Publicerad 2007-12-13 14:31:42 i Betraktelser

Lucia.
Å  jag har inte sett ett enda lucia tåg. Däremot hörde jag ett på radion i morse.
Det var väldigt fint. Jag var tillbaka sisådär en femton år i tiden.
Jag och min klass i högstadiet hade som tradition att lussa på våra föräldrars jobb under hela luciadagen. Vi fick en slant som skulle gå till vår klassresa i nian. Vi lussade på Försäkringskassan, Systembolaget, Domus ( jo jo det var tider det...), tandläkarhuset och på ett ålderdomshem. Sedan på kvällen blev på lite olika föreningar som Lions club och Odd Fellows.
Det roliga var att verkligen alla i vår klass ställde upp. Vi hade levande ljus, lingonris i håret och röda band i midjan. Vi sjöng till och med flerstämmigt. Jag tror aldrig att det fanns något annat som vi engagerade oss så mycket som just detta lussetåg. Julmarkanden, som vi givitvis var med på senare veckan och sålde våra hembakade lussebullar, var inte ens i närheten av att var lika rolig. Det var bara tråkigt, kallt och vi sålde dåligt.

Klassresan?
Den kom vi aldrig iväg på.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2007-12-13 21:10:57

Vilken klassiker, att sen inte ens komma iväg. Själv kom jag till Gränna och Skara på klassresa. Och det regnade.

Postat av: rosenblom

Publicerad 2007-12-14 14:31:01

Du ser... Nu måste man söka upp tågen för att ta del av dem. Förr blev man nästan påhoppad av dem var man än gick, oavbrutet, hela dygnet den trettonde...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jazzhoppan

Ovanlig fast ändå väldigt vanlig. Skriver om det mesta och bästa i livet. Välkommen till min värld.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela